Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Αγορά καυσίμων: Νέος κίνδυνος για έξαρση του λαθρεμπορίου

Αγορά καυσίμων: Νέος κίνδυνος για έξαρση του λαθρεμπορίου

Διαφήμιση

Tου Χάρη Φλουδόπουλου

Την αντίδραση του κλάδου της αγοράς καυσίμων προκαλεί νέα διάταξη που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με την οποία τα πλωτά εφοδιαστικά μέσα ανεξαρτήτου χωρητικότητας θα μπορούν να αναγνωρίζονται ως φορολογικές αποθήκες και μάλιστα χωρίς απαγόρευση της μετακίνησής τους.

Η διάταξη αυτή, σύμφωνα με πηγές της αγοράς καυσίμων πρακτικά αφήνει ανεξέλεγκτη τη διανομή του αφορολόγητου πετρελαίου transit καθώς ανοίγει το δρόμο ώστε όλοι να φορτώνουν το μέγιστο της χωρητικότητάς τους, να αποθηκεύουν το καύσιμο στις δεξαμενές τους και να παραμένουν στο αγκυροβόλιο μέχρι να παραλάβουν παραγγελία προς πώλησης.

Σημειώνεται ότι όσο τα καύσιμα βρίσκονται σε φορολογική αποθήκη δεν πληρώνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, και με την έξοδο τους από τη φορολογική αποθήκη ο φόρος θα πληρωθεί ανάλογα με τον αποδέκτη. Για τα ναυτιλιακά καύσιμα ο εφοδιασμός πλοίου είναι transit (ατελώς – χωρίς φόρους/δασμούς).

Δεδομένου ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα δεν υπόκεινται σε ΕΦΚ ή ΦΠΑ, το κίνητρο για λαθρεμπόριο είναι υψηλό όπως και τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου. Συγκεκριμένα ο ΕΦΚ για το ναυτιλιακό ντίζελ είναι 410€/m3 (περίπου δηλαδή και όσο η αξία του προϊόντος σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς ), ενώ για το μαζούτ είναι 38 €/ton.

Οι ίδιες πηγές της αγοράς καυσίμων υπογραμμίζουν ότι είναι ανεδαφικό να υποστηρίζεται ότι δε θα προκύψουν προβλήματα λαθρεμπορίου λόγω των διαθέσιμων τεχνικών μέσων ελέγχου, δηλαδή του συστήματος εισροών εκροών και του συστήματος GPS.

“Αρκεί να αναλογιστούμε τι συμβαίνει στα πρατήρια καυσίμων όπου τα συστήματα έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν εδώ και χρόνια, αλλά κανείς δεν επεξεργάζεται τα στοιχεία και άρα κανείς δεν προβαίνει σε ελέγχους και ποινές. Δεν υπάρχει λοιπόν καμία βάση για αισιοδοξία ότι σε αυτή την αγορά, η οποία είναι απείρως πιο πολύπλοκη και στην οποία το κίνητρο είναι τεράστιο δεν θα συντελεστεί ανεξέλεγκτο λαθρεμπόριο” αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Και φυσικά θα πρέπει να συνυπολογιστούν και οι ολέθριες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της απόφασης με τη δημιουργία πλωτών “περιβαλλοντικών βομβών” καθώς πλοία μεγάλης χωρητικότητας θα μπορούν να λειτουργούν και να παραμένουν παρατεταμένα στα αγκυροβόλια με συνέπεια την αυξημένη πιθανότητα θαλάσσιας ρύπανσης μεγάλης κλίμακας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές μέχρι να εφαρμοστούν πλήρως τα μέτρα περιορισμού του λαθρεμπορίου που έχουν θεσπιστεί, όπως το σύστημα εντοπισμού θέσης και το σύστημα εισροών εκροών, δεν μπορεί να επιτραπεί στα πλοία να γίνουν φορολογικές αποθήκες.

“Στη χώρα μας πρέπει να δράσουμε επιτέλους συντονισμένα για την πάταξη του λαθρεμπορίου όχι να παλινδρομούμε προς την αντίθετη κατεύθυνση” καταλήγουν.

CAPITAL.GR