Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Το ράλι της βενζίνης έχει εξήγηση – Πότε έρχεται αποκλιμάκωση – Τι λένε στην «Η» παράγοντες της αγοράς

Το ράλι της βενζίνης έχει εξήγηση – Πότε έρχεται αποκλιμάκωση – Τι λένε στην «Η» παράγοντες της αγοράς

Διαφήμιση

 

 

Μικρή αποκλιμάκωση στην τιμή της αμόλυβδης, που τις τελευταίες ημέρες έχει πάρει ξανά την ανηφόρα, βλέπουν την επόμενη εβδομάδα γνώστες της αγοράς καυσίμου. Ειδικοί εξηγούν στην «Ημερησία» γιατί τις τελευταίες ημέρες η τιμή της βενζίνης βρίσκεται σε άνοδο, σε αντίθεση με το πετρέλαιο και επισημαίνουν ότι τα δύσκολα ήρθαν για να μείνουν… και τον επόμενο χειμώνα.

 

Μιλώντας στην «Η» ο πρόεδρος πρατηριούχων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου, εξηγεί ότι η αύξηση ή η μείωση της τιμής των καυσίμων δεν εξαρτάται άμεσα από το πετρέλαιο brent, καθώς τα καύσιμα διαπραγματεύονται στα χρηματιστήρια ως αυτοτελή, ανεξάρτητα προϊόντα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η μείωση της τιμή του πετρελαίου να μην συμπαρασύρει απαραίτητα αυτήν της βενζίνης.

Ωστόσο, ποιο είναι το γεγονός που τις τελευταίες ημέρες ωθεί προς τα υψηλά την τιμή της βενζίνης; «Η αύξηση των τελευταίων ημερών έχει να κάνει με την άρση του lockdown στην Κίνα. Η αυξημένη ζήτηση για τελικά προϊόντα, κυρίως της βενζίνης, ανέβασε χρηματιστηριακά την τιμή διεθνώς», εξηγεί ο κ. Παπαγεωργίου. 

«Αυτό σημαίνει ότι έχουμε μια παγκόσμια αισχροκέρδεια, διότι υπάρχει μια αναντιστοιχία στα μεγάλα γεγονότα και στην τελική τιμή. Μεγάλα γεγονότα είναι να ξεσπάσει ένας πόλεμος, η μείωση της παραγωγής πετρελαίου, η βύθιση ενός πλοίου που μεταφέρει πετρέλαιο, ένα εμπάργκο… Στην προκειμένη περίπτωση δεν υπήρχε κάποιο (καινούριο) μεγάλο γεγονός, αλλά τάση αισχροκέρδειας από κάποιους μεγάλους οίκους του εξωτερικού και κυρίως από διυλιστήρια που επεξεργάζονται τα πρωτογενή προϊόντα», υπογραμμίζει ο κ. Παπαγεωργίου.

Διαβάστε επίσης – Κίνα: Χαλαρώνει τους περιορισμούς για τον Covid – Ποια είναι τα νέα μέτρα

Τι δείχνουν οι χρηματιστηριακές τιμές της αμόλυβδης αυτήν τη στιγμή; «Εχουμε μια σταθεροποίηση που θα συνεχιστεί και στις αρχές της επόμενης εβδομάδας κι ενδεχομένως να δούμε και μείωση στην αντλία με μια ελαφριά καθυστέρηση».

Οι αυξήσεις – παρατηρεί ο ίδιος – που βλέπουμε τις τελευταίες ημέρες στα καύσιμα είχαν γίνει από τις 20 Οκτωβρίου, ωστόσο, «από τη Δευτέρα τις είδαμε εμείς».

Πότε θα δουν οι καταναλωτές αποκλιμάκωση των τιμών; «Αν δεν αλλάξει κάτι, οι μειώσεις θα περάσουν στην αντλία την επόμενη Τετάρτη».

Ξεκαθαρίζει, ωστόσο, ότι οι όποιες μειώσεις «δεν θα αποσβέσουν τις αυξήσεις» του τελευταίου διαστήματος.

Εχει μειωθεί 20% η κατανάλωση

Με το σταγονόμετρο βάζουν βενζίνη στα οχήματά τους οι καταναλωτές μετά το καλοκαίρι, καθώς σύμφωνα με τον πρόεδρο πρατηριούχων Αττικής, Νίκο Παπαγεωργίου, από τον Σεπτέμβριο έχει μειωθεί η κατανάλωση σε βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης κατά 20%.

Ο ίδιος έκανε λόγο για μια δύσκολη διετία και τόνισε ότι σε επίπεδο ΕΕ πρέπει να υπάρξει «μια συνετή διαχείριση και μια πίεση προς τα οικονομικά funds που ελέγχουν τις τιμές, για να υπάρξει μείωση ή σταθεροποίηση των τιμών».

Κιουρτζής: «Πληγή» η παράνομη διακίνηση καυσίμων

Ως μείζον θέμα της αγοράς χαρακτηρίζει την παράνομη διακίνηση καυσίμων ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ) και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝ.ΒΕ.Θ), Θέμης Κιουρτζής, ο οποίος συμβουλεύει τους οδηγούς να μην προτιμούν πρατήρια με πολύ χαμηλότερη τιμή από τα υπόλοιπα.

«Πρωτεύων παράγοντας στη διακίνηση των καυσίμων είναι η νομιμότητα», επισημαίνει ο κ. Κιουρτζής.

Μάλιστα, όπως εξηγεί, πρατήρια με παραβατική συμπεριφορά, έχουν κερδίσει ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών, που λόγω ακρίβειας στρέφεται στο φθηνό καύσιμο.

«Σε μας έχει μειωθεί η κατανάλωση 10-20%», πρόσθεσε ο κ. Κιουρτζής.

Οσον αφορά στο ράλι ανόδου στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης τις τελευταίες ημέρες, ο κ. Κιουρτζής σχολίασε: «Τα καύσιμα, η αμόλυβδη και όλα τα διυλισμένα προϊόντα, έχουν διαφορετική χρηματιστήριακή συμπεριφορά, διεθνώς. Χρηματιστηριακά, διαπραγματεύονται με διαφορετικό τρόπο». 

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως είπε, το τελευταίο διάστημα η τιμή της αμόλυβδης είχε αυξητική τάση, σε αντίθεση με αυτήν του πετρελαίου.  

«Το πρατήριο αγοράζει από τα διυλιστήρια, όχι από τη διεθνή αγορά. Τα καύσιμα μπορεί να κινούνται σε επίπεδο τιμών με τον ίδιο τροπο αλλά και διαφορετικά. Τον τελευταίο χρόνο κυρίως, κινούνται με διαφορετικό τροπο, άρα διαμορφώνονται διαφορετικά οι τιμές», πρόσθεσε.

Πτωτική τάση των τιμών

Ερωτηθείς τι δείχνουν για τις επόμενες ημέρες οι τιμές Platts, επισήμανε ότι «σήμερα που μιλάμε» οι τιμές βενζίνης και πετρελαίου έχουν πτωτική τάση.

Επισήμανε ότι, είτε μιλάμε για αύξηση είτε για μείωση, οι νέες τιμές φθάνουν στην αντλία με χρονοκαθυστέρηση και ο ίδιος εκτιμά ότι η σημερινή πτωτική τάση θα φανεί σε διάστημα 4-5 ημερών.

Σε ανοδική πορεία βενζίνη, «τσίμπησε» και το diesel

Η βενζίνη «γύρω στα 2 ευρώ», εκτιμάται ότι θα είναι πραγματικότητα για μεγάλο διάστημα ακόμη. Η τιμή της αμόλυβδης σημείωσε άνοδο και κατά τη χθεσινή ημέρα, ενώ προχθές «τσίμπησε» λίγο και η τιμή του diesel.

Συγκεκριμένα, χθες Πέμπτη 10 Νοεμβρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης έφθασε στα 2,115 ευρώ/λίτρο, με το diesel να κρατά την (ανεβασμένη) τιμή της Τετάρτης, στα 2,095 ευρώ/λίτρο.

Την Τετάρτη η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 2,111 ευρώ/λίτρο (2,105 ευρώ/λίτρο την Τρίτη) και του diesel κίνησης στα 2,095 ευρώ/λίτρο από 2,093 ευρώ/λίτρο την Τρίτη.

Οπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα συνεχίζουν να σηκώνουν το πιο βαρύ φορτίο όσον αφορά στις τιμές βενζίνης και πετρελαίου κίνησης.

ΗΜΕΡΗΣΙΑ