Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ και αστικές συγκοινωνίες περνάνε απευθείας στο Υπερταμείο

ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ και αστικές συγκοινωνίες περνάνε απευθείας στο Υπερταμείο

Διαφήμιση

Τη νέα δομή για το Υπερταμείο, με ανατροπή του υπάρχοντος σχεδιασμού, επιβεβαίωσε το πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης σε συνέχεια ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στο ΘΕΜΑ τον Δεκέμβριο. 

Με βάση τα νέα δεδομένα, την Δευτέρα οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας θα κληθούν να εγκρίνουν -κατά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου- τη μεταβίβαση 14 ΔΕΚΟ απευθείας στο Υπερταμείο και όχι στην προβλεπόμενη υπομονάδα για τις ΔΕΚΟ, την ΕΔΗΣ, η οποία τελικά δεν θα δημιουργηθεί. Ανάμεσα τους ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ και ΔΕΗ, επιχειρήσεις με υψηλό συμβολισμό για τον ΣΥΡΙΖΑ τα χρόνια της αντιπολίτευσης. 

Σκοπός του Υπερταμείου είναι να προσπαθήσει να εξυγιάνει τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ, να αξιολογήσει τις (εν πολλοίς κομματικά διορισμένες) διοικήσεις και μόνο αν δεν προκύψει αποτέλεσμα να τις πουλήσει. Αυτός είναι άλλωστε και ο κανονισμός με τον οποίο λειτουργεί το Υπερταμείο που αποφασίστηκε να συσταθεί κατά τη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωζώνης στις 12 Ιουλίου του 2015.   
H εξέλιξη προοιωνίζεται αλλαγές (όχι απαραίτητα αρνητικές) για τους περίπου 40.000 εργαζόμενους που απασχολούνται στις εν λόγω ΔΕΚΟ, οι οποίες με βάση τις νόρμες του Υπερταμείου θα πρέπει να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και σύμφωνα με τον κώδικα ορθής πρακτικής του ΟΟΣΑ. Σε κάθε περίπτωση οι διοικήσεις θα αξιολογηθούν και θα παραμείνουν μόνο όσοι περάσουν την αξιολόγηση.  

Από την Δευτέρα το βράδυ, το Υπερταμείο, αναμένεται να γίνει και τυπικά ο μεγαλύτερος «εργοδότης» της χώρας με στόχο τη συνολική εξυγίανση του κεφαλαίου ΔΕΚΟ το οποίο κόστισε στους φορολογούμενους τις τελευταίες δεκαετίες. Σε επόμενη φάση αναμένεται να περάσει σε αυτό και μια νέα λίστα εταιρειών. 

Βεβαίως, εκτός από ελλειμματικές ΔΕΚΟ περνάνε στο Υπερταμείο και επιχειρήσεις με υψηλή προστιθέμενη αξία που λειτουργούν ήδη με σύγχρονες και ορθολογικές μεθόδους και οι οποίες αναμένεται να ενισχυθούν έτι περαιτέρω.  

Αναλυτικά, στο Υπερταμείο περνούν τα ακόλουθα μερίδια του ελληνικού Δημοσίου: 

-ΔΕΗ, 18.000 εργαζόμενοι, στο Υπερταμείο περνάει το 34% της ΔΕΗ (το 17% παραμένει στο το ΤΑΙΠΕΔ και οδεύει προς πώληση). 

-Το 50,3% της ΕΥΔΑΠ 

-Το 51% της ΕΥΑΘ 

-Τα ΕΛΤΑ  

-Οι αστικές συγκοινωνίες: ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ 

-Το 25% του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

-Ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας

-Η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης

-Η ΔΕΘ-HELEXPO

-Τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (μειοψηφικό ποσοστό)

-Οι Ελληνικές Αλυκές

-Η ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ 

-Η Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου 

-Το ΟΑΚΑ

Εκτός βγήκαν τελικά η Αττικό Μετρό και οι Κτιριακές Υποδομές, ενώ ο ΟΣΕ και η ΕΛΒΟ αναμένεται να ενταχθούν σε επόμενη φάση. Για την ΕΑΒ θα προηγηθεί αξιολόγηση ώστε να διαπιστωθεί το αν πλήττεται η αμυντική ικανότητα της χώρας. 

Διόρθωση

Εκ παραδρομής, στο αρχικό κείμενο γράφτηκε ότι το Υπερταμείο ελέγχεται από τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς μέσω του πενταμελούς εποπτικού συμβουλίου. 

Η πραγματικότητα είναι ότι με βάση τον ισχύοντα νόμο την πλειοψηφία στο Υπερταμείο έχει η ελληνική πλευρά που διορίζει τρία μέλη στο εποπτικό Συμβούλιο και όχι οι Ευρωπαϊκοί Θεσμοί.

Τα μέλη του εποπτικού Συμβουλίου είναι πέντε, τρία διορίζονται από την ελληνική πλευρά και δύο από την Ευρωπαϊκή. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με πλειοψηφία τεσσάρων πέμπτων, επομένως δεν είναι δυνατή η λήψη απόφασης χωρίς τη συμφωνία και των δύο πλευρών. Υπό αυτή την έννοια οι Ευρωπαϊκοί Θεσμοί ελέγχουν τις αποφάσεις και όχι μέσω της πλειοψηφίας στο εποπτικό Συμβούλιο όπως εκ παραδρομής γράφτηκε.