Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Το ΣτΕ κόβει τα τέλη κοινόχρηστων χώρων στα βενζινάδικα της Θεσσαλονίκης συνέντευξη δικηγόρου της ΕΝΒΕΘ κυρίου Κωνσταντόπουλου Σπύρου

Το ΣτΕ κόβει τα τέλη κοινόχρηστων χώρων στα βενζινάδικα της Θεσσαλονίκης συνέντευξη δικηγόρου της ΕΝΒΕΘ κυρίου Κωνσταντόπουλου Σπύρου

Διαφήμιση

26/05/2025

Το ανώτατο δικαστήριο, σε διευρυμένη σύνθεση, ακύρωσε απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης που επικυρώθηκε από επιτροπή της αποκεντρωμένης διοίκησης – Είχαν προσφύγει 28 πρατηριούχοι και το σωματείο «Άγιος Χριστόφορος»

Οι πρατηριούχοι Θεσσαλονίκης ανέτρεψαν με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, με την οποία τους επιβλήθηκαν τέλη κατάληψης κοινόχρηστων χώρων.

Η απόφαση βασίστηκε στο σκεπτικό ότι με την είσοδο – έξοδο αυτοκινήτων προς τις αντλίες παραβιάζονται τμήματα πεζοδρομίων και παρακωλύουν την απρόσκοπτη διέλευση πεζών. Το ανώτατο δικαστήριο όμως, με επταμελή σύνθεση, ακύρωσε την απόφαση της διοίκησης δικαιώνοντας τις ενστάσεις των πρατηριούχων ότι δεν υπάρχει καμία παρακώλυση και ότι διασφαλίζεται ο κοινόχρηστος χαρακτήρας του πεζοδρομίου. Η απόφαση αυτόματα επεκτείνεται και σε άλλους κλάδους που χρησιμοποιούν τμήματα πεζοδρομίων για διέλευση αυτοκινήτων, όπως είναι τα ξενοδοχεία.

Την αίτηση ακύρωσης στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο κατέθεσαν η «Ένωση Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης ο Άγιος Χριστόφορος» και 28 πρατηριούχοι της Θεσσαλονίκης που κλήθηκαν να πληρώσουν τέλη κατάληψης κοινοχρήστων χώρων, όπως γίνεται με τους καταστηματάρχες και τα τραπεζοκαθίσματα.

«Η απόφαση αφορά σε επιβαλλόμενο τέλος στιγμιαίας διέλευσης οχημάτων επί διαμορφωμένων πεζοδρομίων και κοινοχρήστους χώρους για είσοδο – έξοδο αυτοκινήτων, που, κατά την προσωρινότητα της χρήσης, επιφέρει στιγμιαία αναίρεση του κοινοχρήστου χαρακτήρα του χώρου επ’ ωφελεία της εξυπηρετούμενης οικοδομής», αναφέρεται στην απόφαση της αρμόδιας επιτροπής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης που επικύρωσε την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, όπως μεταφέρθηκε στην προσφυγή των πρατηριούχων, την οποία πληροφορήθηκε η Voria.gr.

«Τα αναφερόμενα στην 814/2023 απόφαση δημοτικού συμβουλίου, είδη επιχειρήσεων, αποκομίζουν λόγω της εξειδικευμένης λειτουργίας τους, που συνδέεται με την συγκεκριμένη χρήση κοινοχρήστου, οικονομικό όφελος, χωρίς να επωφελείται αντίστοιχα ο δήμος Θεσσαλονίκης από την παραχώρηση αυτή, όπως συμβαίνει σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις παραχώρησης και όπως κατ’ αναλογία εφαρμόζεται σε πληθώρα δήμων ανά την επικράτεια», συμπληρώνεται στο αιτιολογικό της Αποκεντρωμένης Διοίκησης την απόφαση της οποίας ακύρωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας. 
Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ελήφθη το 2023 από την προηγούμενη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Αρχικά ακυρώθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, όμως η σημερινή διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης προσέφυγε στην αρμόδια επιτροπή που την επικύρωσε και αυτή ακυρώθηκε με την απόφαση του ΣτΕ, η οποία εκδόθηκε την περασμένη εβδομάδα. 

«Ευκαιριακή η διέλευση»

Οι πρατηριούχοι αντίθετα με την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου θεωρούν πως με τη στιγμιαία διέλευση των αυτοκινήτων για τον εφοδιασμό καυσίμων δεν αναιρείται ο κοινόχρηστος χαρακτήρας των πεζοδρομίων, καθώς ακόμη και σε αυτά τα τμήματα που καταλαμβάνονται ο πεζός έχει προτεραιότητα σε σχέση με τα αυτοκίνητα. Μάλιστα στην αίτηση ακύρωσης γίνεται επίκληση σχετικής απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθήνας σύμφωνα με την οποία «με μόνη την ευκαιριακή διέλευση των αυτοκινήτων δεν αναιρείται ο κοινόχρηστος χαρακτήρας του πεζοδρομίου, ούτε περιορίζεται η ακώλυτη χρήση του από το κοινό, δεδομένου του ότι οι πεζοί συνεχίζουν να διέρχονται ελευθέρως απ’ αυτό και μάλιστα με προτεραιότητα έναντι των οχημάτων», όπως ακριβώς μεταφέρεται στην προσφυγή το περιεχόμενο της οποίας γνωρίζει η Voria.gr

Το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε την απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης δεχόμενο τα επιχειρήματα των πρατηριούχων. «Το Συμβούλιο της Επικρατείας δέχεται την ακυρότητα της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου και αποδεικνύεται ότι η επιλογή του δήμου Θεσσαλονίκης να αντιμετωπίσει τις κυκλοφοριακές συνδέσεις των πρατηρίων υγρών καυσίμων και των εν γένει εγκαταστάσεων ως τραπεζοκαθίσματα είναι παντελώς αυθαίρετη», σχολίασε μιλώντας στη Voria.gr ο νομικός εκπρόσωπος των πρατηριούχων που χειρίστηκε την υπόθεση στο ΣτΕ, Σπύρος Κωνσταντόπουλος. 

Μάλιστα οι προσφεύγοντες, εκτός του βασικού ζητήματος που αφορά τη μη κατάληψη του πεζοδρομίου με τη στιγμιαία είσοδο και έξοδο οχημάτων στα βενζινάδικα, υποστηρίζουν πως αρμόδια υπηρεσία είναι η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων που πρέπει να κρίνει την υπόθεση για την επιβολή τελών και όχι ο δήμος. «Διότι αν ήθελε θεωρηθεί ότι αναιρείται η κοινοχρησία του πεζοδρομίου, η αναίρεση αυτή προκύπτει από την έγκριση της κυκλοφοριακής σύνδεσης των πρατηρίων υγρών καυσίμων με το οδικό δίκτυο και όχι από την αυθαίρετη κατάληψη του πεζοδρομίου από τους πρατηριούχους. Η έγκριση, όμως, αυτή λαμβάνει χώρα με αποφάσεις της περιφέρειας πλέον και όχι με απόφαση του δήμου. Αν δικαιούται λοιπόν κάποιος να επιβάλλει τέλος κοινόχρηστου χώρου, αυτή είναι η περιφέρεια που ενέκρινε και την κυκλοφοριακή σύνδεση και όχι ο δήμος», αναφέρεται στην αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ.

Ακόμη γίνεται αναφορά και στην αποκατάσταση των ζημιών του πεζοδρομίου λόγω αυξημένης χρήσης, καθώς με την απόφαση του δήμου η υποχρέωση αυτή βαρύνει τους πρατηριούχους. Ωστόσο στην προσφυγή γίνεται επίκληση απόφασης του 2017 από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, με την οποία κρίνεται ακριβώς αυτό το ζήτημα ύστερα από αντίστοιχη προσφυγή πρατηρίου υγρών καυσίμων, τον ιδιοκτήτη του οποίου δικαιώνει για τα έξοδα αποκατάστασης πεζοδρομίου που του επιβλήθηκαν. «Διαπιστώνεται απλώς ο υποβιβασμός του πεζοδρομίου σε δύο σημεία, προκειμένου να εισέρχονται και να εξέρχονται από το πρατήριο της προσφεύγουσας οχήματα προς ανεφοδιασμό καυσίμων, εκ του οποίου (υποβιβασμού) και μόνον δε δύναται να συναχθεί παρακώλυση της διέλευσης πεζών», είναι το τμήμα της απόφασης που καταγράφεται στην προσφυγή στο ΣτΕ. 

Η ακύρωση της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης σημαίνει ότι παρόμοιες απαιτήσεις από επιχειρήσεις που έχουν στιγμιαία είσοδο και έξοδο αυτοκινήτων δεν μπορεί αν γίνουν αποδεκτές. «Η απόφαση αφορά οποιαδήποτε εγκατάσταση που έχει κυκλοφοριακή σύνδεση, επομένως μιλάμε για ξενοδοχεία, ιδιωτικές κλινικές και άλλες επιχειρήσεις», σημείωσε ο κ. Κωνσταντόπουλος.  

voria.gr

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων