Τέλος οι εποχές όπου τα φορτηγά «χάνονταν» στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους, μεταφέροντας παράνομα εμπορεύματα και στερώντας το Δημόσιο από εκατομμύρια ευρώ δασμών και φόρων. Το νέο άρθρο 8 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα που τέθηκε σε διαβούλευση, εισάγει ένα επαναστατικό «Σύστημα Παρακολούθησης Επαγγελματικών Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων», που θα μετατρέψει την Ελλάδα σε μια γιγάντια «πίστα ελέγχου» των φορτηγών και των φορτίων τους.

Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα θα εγκατασταθεί σε στρατηγικά σημεία σε όλη τη χώρα: στα σύνορα και στα λιμάνια, στους σταθμούς διοδίων και σε ειδικούς χώρους από όπου περνούν νταλίκες και φορτηγά. Κάθε φορτηγό και φορτίο που εισέρχεται ή εξέρχεται από τα χερσαία και θαλάσσια συνοριακά σημεία διέλευσης, θα καταγράφεται αυτόματα και θα παρακολουθείται με σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό.

Με τον νέο Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα, όλα τα τελωνειακά «χαρτιά» γίνονται πλέον …ψηφιακά. Εμπορεύματα, ποσότητες, αξίες, προορισμοί θα αποτυπώνονται και θα ελέγχονται ψηφιακά, από το Τελωνείο μέχρι τον τελικό παραλήπτη. Ελεύθερες Ζώνες, τελωνειακοί περίβολοι, χώροι διακίνησης ή αποθήκευσης εμπορευμάτων, αλλά και ολόκληρο το εθνικό δίκτυο θα ενταχθεί στο δίκτυο παρακολούθησης, αποτελώντας «παγίδα» για παραβάτες.

Τα τελωνειακά έγγραφα δεν θα «συνοδεύουν» απλώς πια τα φορτία, αλλά θα πρέπει να συμφωνούν και να ακολουθούν online το δρομολόγιο, μέχρι τον νόμιμο παραλήπτη του φορτίου.

Το νέο σύστημα προβλέπει την εγκατάσταση συσκευών ελέγχου στα διόδια του εθνικού οδικού δικτύου. Αυτό σημαίνει ότι, αντί ένα συνεργείο ελέγχου να κάνει τυχαίους ελέγχους σε νταλίκες, το κάθε φορτηγό θα παρακολουθείται καθώς θα διασχίζει τη χώρα, δημιουργώντας ένα ψηφιακό «αποτύπωμα» της διαδρομής του.

 

Έτσι η ΑΑΔΕ θα γνωρίζει άμεσα τα πάντα: έφυγε το φορτίο από το Τελωνείο και τι ώρα; Διένυσε το δρομολόγιο που περιέγραψε; Ή …έστριψε και άλλαξε δρόμο, για να ξεφορτώσει αλλού τα φορτία (λόγου χάρη στον Ασπρόπυργο) από όπου διοχετεύονται παράνομα εμπορεύματα και καύσιμα στο παραεμπόριο;

Το σύστημα βασίζεται στη διασύνδεση σύγχρονου τεχνολογικού τελωνειακού εξοπλισμού. Αν και ο νόμος δεν αποκαλύπτει τις ακριβείς τεχνικές λεπτομέρειες, η φιλοσοφία είναι σαφής: κάθε επαγγελματικό όχημα και εμπορευματοκιβώτιο θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο, θα σκανάρονται οι πινακίδες του και θα αποτυπώνεται η ώρα διέλευσης.

Χάνονται δισεκατομμύρια

Σύμφωνα με εκτιμήσεις υπηρεσιακών στελεχών, το φαινόμενο του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής στις μεταφορές κοστίζει στο ελληνικό Δημόσιο εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως σε φορτηγά που δηλώνουν έναν προορισμό αλλά τελικά ξεφορτώνουν τα εμπορεύματά τους σε άλλες περιοχές, αποφεύγοντας τους αναλογούντες φόρους και δασμούς.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα καύσιμα που εισέρχονται στη χώρα με δήλωση ότι προορίζονται για εξαγωγή (και επομένως απαλλάσσονται από φόρους), αλλά τα βυτιοφόρα δεν περνούν τα σύνορα και τα διοχετεύουν στην εγχώρια αγορά χωρίς την καταβολή των αναλογούντων ειδικών φόρων κατανάλωσης. Ανάλογα «κόλπα» γίνονται και με αγροτικά προϊόντα, ή ρούχα κλπ που καταλήγουν στην παράνομη αγορά.

Τα «χαρτιά» δίνουν… το στίγμα

Το νέο σύστημα παρακολούθησης δεν λειτουργεί μεμονωμένα. Αντίθετα, συνδυάζεται με τη γενική ψηφιοποίηση όλων των τελωνειακών παραστατικών, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου που μπορεί να επαληθεύει σε πραγματικό χρόνο τη συμφωνία μεταξύ:

· των ψηφιακών παραστατικών που δηλώνουν τις ποσότητες και τον προορισμό των εμπορευμάτων

· των πραγματικών δεδομένων παρακολούθησης των φορτηγών που εκτελούν τα δρομολόγια

 

Αυτή η διασταύρωση πληροφοριών θα επιτρέπει στις τελωνειακές αρχές να εντοπίζουν άμεσα αποκλίσεις και να επεμβαίνουν προληπτικά. Θα συμβάλλει όμως και στον έλεγχο… των ελεγκτών, αφού δεν θα μπορούν να αποκλίνουν, να παρατυπούν ή να κάνουν «τα στραβά μάτια» για όσα θα ελέγχει κεντρικά ο «θάλαμος επιχειρήσεων» που βρίσκεται στην «καρδιά» του νέου ηλεκτρονικού συστήματος.

Πρόσβαση και διαχείριση των δεδομένων του συστήματος θα έχουν οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης της ΑΑΔΕ. Παράλληλα, πρόσβαση μπορεί να χορηγηθεί και σε άλλες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, καθώς και σε διωκτικές αρχές, πάντα με σκοπό την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

 

Για την επιτυχή εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος, ο νόμος προβλέπει τη συνεργασία ενός ευρέος φάσματος φορέων:

– Αποκεντρωμένες διοικήσεις και ΟΤΑ: περιφέρειες και οι δήμοι καλούνται να παράσχουν κάθε αναγκαία συνδρομή για την εγκατάσταση του εξοπλισμού, όπως και αδειοδοτήσεις – εξπρές για την εγκατάσταση του νέων τεχνολογικού εξοπλισμού των τελωνειακών ελέγχων.

– Διαχειριστές υποδομών: από τους Οργανισμούς Λιμένων μέχρι τους παραχωρησιούχους των διοδίων, όλοι οφείλουν να διευκολύνουν την υλοποίηση του έργου. Για να αποφευχθούν οι γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, ο νόμος προβλέπει ότι αν δεν εκδοθεί άδεια εντός 15 ημερών από την αίτηση, αυτή θεωρείται ότι έχει χορηγηθεί αυτόματα.

Εξοντωτικά πρόστιμα

Πού οδηγούν οι έλεγχοι; Σε βαριές «καμπάνες» σε όσους πιάνονται για λαθρεμπόριο, που διπλασιάζονται σε περίπτωση υποτροπής, φτάνοντας τα 180.000 ευρώ!

Ειδικά για το λαθρεμπόριο καυσίμων το νομοσχέδιο αυστηροποιεί τις ισχύουσες διατάξεις για τα μέτρα “δέουσας επιμέλειας” που πρέπει να εφαρμόζουν οι εταιρίες καυσίμων, δηλαδή να ελέγχουν περιοδικά τις άδειες λειτουργίας των πρατηρίων που εφοδιάζουν, αν λειτουργούν τα συστήματα εισροών- εκροών,

Με τα νέα πρόστιμα:

αν οι εταιρίες δεν ενημερώνουν την ΑΑΔΕ για πρατήρια που παρανομούν, το πρόστιμο αυξάνεται από 15.000 ευρώ που είναι σήμερα στις 45.000 ευρώ -και μάλιστα ανά πρατήριο.

– αν δεν διακόψουν την τροφοδοσία καυσίμων, το πρόστιμο ανέρχεται σε 15.000 ευρώ ανά παραστατικό που εκδόθηκε και 45.000 ευρώ ανά πρατήριο, αντί 5.000 ευρώ και 15.000 ευρώ αντίστοιχα που προβλέπονται σήμερα.

– αν δεν αφαιρέσουν τον εξοπλισμό από το πρατήριο, τότε το πρόστιμο ανέρχεται σε 90.000 ευρώ ανά πρατήριο, αντί 30.000 ευρώ που ισχύει σήμερα.

Σε περίπτωση υποτροπής των εταιριών, οι ποινές διπλασιάζονται, ενώ αν υπάρξει και νέα υποτροπή, θα τους απαγορεύεται να διαθέτουν καυσίμων για 6 μήνες σε όλα τα συνεργαζόμενα με αυτές πρατήρια.

newmoney.gr