Την παράβαση του όρου της μη απόλυσης προσωπικού έχουν καταπατήσει πάνω από 1.500 επιχειρήσεις, οι οποίες έλαβαν επιδοτήσεις μέσω του προγράμματος ΤΕΠΙΧ ΙΙ για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του Covid-19.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του insider.gr, κατά τους ελέγχους που διενήργησαν το Υπουργείο Ανάπτυξης και η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα 1.600 επιχειρήσεις που έλαβαν την κρατική επιδότηση επιτοκίου διετούς διάρκειας μέσω ΤΕΠΙΧ ΙΙ πιάστηκαν στην «τσιμπίδα» του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, καθώς προχώρησαν σε απολύσεις εργαζομένων παραβιάζοντας σχετικό όρο του προγράμματος περί μη απολύσεων. Η αποκάλυψη έγινε χθες στις τράπεζες κατά την τακτική σύσκεψη με αντικείμενο την πορεία της ρευστότητας στην Οικονομία.

Η μείωση της απασχόλησης που αποκάλυψε η ΕΡΓΑΝΗ δεν καταλογίζεται ως ευθύνη στις τράπεζες, καθώς αυτές δεν είχαν καμία υποχρέωση ούτε και αρμοδιότητα να «αστυνομεύσουν» τις επιχειρήσεις που έλαβαν τα δάνεια του ΤΕΠΙΧ ΙΙ για την μετέπειτα τήρηση των όρων. Ωστόσο, από τις τράπεζες ζητήθηκε να στραφούν στις επιχειρήσεις που έπεσαν στη «φάκα» της ΕΡΓΑΝΗ και να αναζητήσουν αναδρομικά από 31/12/2020 τις επιδοτήσεις που καρπώθηκαν οι εν λόγω επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι επιδοτήσεις αυτές μπορεί να προσεγγίζουν το 1,5 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα επιδότησης επιτοκίου μέσω του Ταμείου Επιχειρηματικότητας που δημιούργησε πέρυσι τέτοια εποχή η κυβέρνηση, με στόχο τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης, απευθυνόταν σε ΜμΕ των οποίων η επιχειρηματική δραστηριότητα είτε ανεστάλη υποχρεωτικά είτε αυτές επλήγησαν σημαντικά λόγω των μέτρων αντιμετώπισης της μετάδοσης του κορωνοϊού, βάσει των Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας, όπως ορίστηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών.

Το πρόγραμμα παρείχε δάνεια κεφαλαίου κίνησης, με 100% επιδοτούμενο επιτόκιο για δύο χρόνια, για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων. Προϋπόθεση λήψης του ποσού των επιδοτούμενων τόκων ήταν η επιχείρηση, κατά τον χρόνο εκταμίευσης των επιδοτούμενων τόκων, να μην εμφανίζει ληξιπρόθεσμες οφειλές στη χρηματοδότηση. Επιπλέον, η επιχείρηση αναλάμβανε την υποχρέωση διατήρησης του ίδιου αριθμού εργαζομένων που απασχολούσε στις 19/3/2020 βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ για δύο χρόνια.

Το δάνειο κάλυπτε δαπάνες που σχετίζονταν με τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησης και το συναλλακτικό της κύκλωμα. Ο ΦΠΑ ήταν επιλέξιμος ως δαπάνη, ενώ δεν υπήρχε υποχρέωση τεκμηρίωσης της χρήσης του δανείου κεφαλαίου κίνησης με σχετικά παραστατικά δαπανών.

Η διάρκεια του δανείου ήταν από 24 έως 60 μήνες από την εκταμίευση (εφάπαξ ή πρώτη τμηματική) του δανείου, με δυνατότητα χορήγησης περιόδου χάριτος από 6 έως 12 μήνες. Κατά την διάρκεια της περιόδου χάριτος καταβάλλονταν μόνον τόκοι.

Το επιτόκιο εφαρμοζόταν στα κεφάλαια του δανείου που συνεισέφερε η Τράπεζα στη χρηματοδότηση κάθε επιχείρησης και επιδοτούνταν, για τα δύο πρώτα έτη, κατά 100% από πόρους του ΤΕΠΙΧ ΙΙ.

Η δράση απευθυνόταν σε Μμε κάθε νομικής μορφής (ατομικές, Ι.Κ.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε., Α.Ε.), σε οποιοδήποτε στάδιο λειτουργίας και εάν βρίσκονταν (νεοσύστατες και μη) και οι οποίες απασχολούσαν έως 250 εργαζόμενους, σε Ετήσιες Μονάδες Εργασίας και εμφάνιζαν ετήσιο κύκλο εργασιών έως 50.000.000 ευρώ ή ενεργητικό έως 43.000.000 ευρώ.

Εν τω μεταξύ, όσον αφορά στο θέμα της στήριξης των τουριστικών επιχειρήσεων που απασχολεί κυβέρνηση και τράπεζες ενόψει της έναρξης της τουριστικής σεζόν στα μέσα Μαΐου, ο αρχικός σχεδιασμός για εμπλοκή και των τραπεζών στο κυβερνητικό σχέδιο επανεκκίνησης του Τουρισμού φαίνεται ότι επανεξετάζεται. Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι τελικά η κυβέρνηση προσανατολίζεται μόνο στην εφαρμογή προγράμματος απευθείας επιδοτήσεων στις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου, κατά τα πρότυπα του προγράμματος που ανακοίνωσε πρόσφατα για τις επιχειρήσεις της εστίασης, απορρίπτοντας τις σκέψεις για πρόσθετο πρόγραμμα παροχής βραχυπρόθεσμων δανείων με όχημα τις τράπεζες.