Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Πώς πούλαγαν τη βενζίνη πριν 100 χρόνια;

Πώς πούλαγαν τη βενζίνη πριν 100 χρόνια;

Διαφήμιση
Στην αρχή ο ανεφοδιασμός γινόταν χειροκίνητα από αντλίες στο πεζοδρόμιο. (Αριστερά)
O πιο παλιός σταθμός καυσίμων που λειτουργεί ακόμα άνοιξε το 1909 στην Altoona του Pittsburgh (Δεξιά)

Στην αρχή ο ανεφοδιασμός γινόταν χειροκίνητα από αντλίες στο πεζοδρόμιο. (Αριστερά) O πιο παλιός σταθμός καυσίμων που λειτουργεί ακόμα άνοιξε το 1909 στην Altoona του Pittsburgh (Δεξιά)

Πάνω από 100 χρόνια συναντάμε πρατήρια στο δρόμο. Πως από τα παντοπωλεία βρέθηκε να είναι η πιο επικερδής επιχείρηση και τα σημεία ορόσημο στην ιστορία εμπορίας του πιο δημοφιλούς καυσίμου.

 

Η ιστορία των βενζινάδικων

Η βενζίνη είναι αναμφίβολα ένα από τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη ζήτηση καθώς σχεδόν, όλοι μας, κάθε μέρα θα καταναλώσουμε κάποια ποσότητα. Αρκετοί θα γνωρίζετε πως η βενζίνη δεν υπάρχει στη φύση, αλλά παράγεται από το αργό πετρέλαιο. Ωστόσο λίγοι γνωρίζετε πως η βενζίνη ξεκίνησε ως… σκουπίδι
 

Βενζίνη μαζί με πορτοκάλια

Γρήγορα λοιπόν δεν άργησε να αναπτυχθεί και το εμπόριο της βενζίνης. Πώς μπορούσε τώρα ο κόσμος να αγοράσει βενζίνη.

Το πρώτο γνωστό πρατήριο καυσίμων ήταν το φαρμακείο της πόλης στο Wiesloch της Γερμανίας, όπου η Bertha Benz ξαναγέμισε τη δεξαμενή του πρώτου αυτοκινήτου στο παρθενικό της ταξίδι από το Mannheim στο Pforzheim το 1888. Εκείνη την εποχή, ο μόνος τρόπος να προμηθευτείς βενζίνη ήταν από τα καταστήματα, όπως φαρμακεία και παντοπωλεία, τα οποία με η σειρά τους την προμηθευόντουσαν από τα διυλιστήρια.

Εκεί μπορούσε να αγοράσει ο κόσμος βενζίνη γεμίζοντας άδεια μπουκάλια αλκοολούχων ποτών ή και διάφορα άδεια δοχεία και κατόπιν να τα αδειάσει εκεί που ήθελε χρησιμοποιώντας το παραδοσιακό χωνί, που χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα όταν μένουμε.

Σίγουρα μια διαδικασία που δεν τη λες και τόσο άνετη, ωστόσο από τη στιγμή που τα αυτοκίνητα ήταν ελάχιστα, εμπορικά δεν συνέφερε η ανάπτυξη κάποιου άλλου συστήματος

Στη Ford «χρωστάμε» τα βενζινάδικα

Η εμπορική επιτυχία όμως του Ford Model-T, δημιούργησε την ανάγκη για περισσότερους σταθμούς ανεφοδιασμού και πιο πρακτικούς. Έτσι άρχισαν να εμφανίζονται οι πρώτες χειροκίνητες αντλίες στα πεζοδρόμια.

Μέσα στην πρώτη δεκαετία του προηγούμενου αιώνα σε πολλά σημεία είχαν εγκατασταθεί αντλίες, οι οποίες είχαν ακροφύσια κατασκευασμένα ώστε να ταιριάζουν με το στόμιο της αντλίας του Model-T.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η ιστορία της αντλίας ξεκινά από πιο πριν. Ο Sylvanus Bowser ήταν αυτός που έφτιαξε την πρώτη αντλία στις 5 Σεπτεμβρίου 1885 και την έδωσε/πούλησε στον Jake Gumper στην Ιντιάνα των Η.Π.Α.. Καμία σχέση με την αντλία όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, καθώς στην ουσία επρόκειτο για ένα βαρέλι, από το οποίο αντλούνταν το καύσιμο μέσω μαρμάρινων βαλβίδων και ξύλινων εμβόλων.  

Γεννήθηκαν οι πετρελαϊκοί κολοσσοί

Η αύξηση των αυτοκινήτων στους δρόμους αποτέλεσε και το έναυσμα να δημιουργηθούν μερικοί από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς κολοσσούς, όπως Texaco, Shell και Esso, ο οποίοι αντιλαμβανόμενοι το μέλλον που έχει αυτή η αγορά, παραγκώνισαν τους μικροεπιχειρηματίες.

Κομβικό ρόλο σε όλη αυτήν την αλυσίδα ανεφοδιασμού έπαιξε ο δημιουργία αγωγών βενζίνης. Ο πρώτος αγωγός βενζίνης εγκαινιάστηκε στο Ουαϊόνινγκ την 1η Ιανουαρίου του 1918 και μετέφερε βενζίνη μέσω σωλήνα σε απόσταση 65 χιλιομέτρων.

Το πρατήριο καυσίμων Standard Oil (πλέον ονομάζεται Chevron) της Καλιφόρνια το 1907 θεωρείται το πρώτο πρατήριο καυσίμων στον κόσμο, αν και υπάρχουν αρκετές πηγές που αναφέρουν ότι το πρώτο βενζινάδικο άνοιξε η Socal στο Σιάτλ της Ουάσιγκτον, το 1907.
Σε κάθε περίπτωση αυτά αποτέλεσαν τον πρόδρομο ή αν προτιμάτε τον μακρινό πρόγονο των σημερινών πρατηρίων καυσίμων.

autotriti.gr
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων