Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Βιομηχανικές προειδοποιήσεις προς ΕΕ: Μην απαγορεύσετε κινητήρες εσωτερικής καύσης σε φορτηγά & λεωφορεία

Βιομηχανικές προειδοποιήσεις προς ΕΕ: Μην απαγορεύσετε κινητήρες εσωτερικής καύσης σε φορτηγά & λεωφορεία

Διαφήμιση

Οι βιομηχανικοί όμιλοι έχουν οργανώσει μια επικοινωνιακή ώθηση ενόψει της έκδοσης των νέων προτύπων CO2 της ΕΕ για τα βαρέα οχήματα την Τρίτη (14 Φεβρουαρίου), ελπίζοντας να επηρεάσουν τους στόχους εκπομπών. [Shutterstock/ Siwakorn1933]

Οι κατασκευαστές οχημάτων, οι εταιρείες καυσίμων και άλλοι βιομηχανικοί φορείς προειδοποίησαν τους Ευρωπαίους νομοθέτες ότι η απαγόρευση της πώλησης φορτηγών και λεωφορείων με κινητήρα εσωτερικής καύσης πολύ νωρίς θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή βιομηχανία οδικών εμπορευματικών μεταφορών.

Οι βιομηχανικοί όμιλοι έχουν οργανώσει μια επικοινωνιακή εκστρατεία ενόψει της έκδοσης των νέων προτύπων CO2 της ΕΕ για τα βαρέα οχήματα την Τρίτη (14 Φεβρουαρίου), ελπίζοντας να επηρεάσουν τους στόχους εκπομπών.

Μια πρόσφατη ανοιχτή επιστολή της βιομηχανίας ενθαρρύνει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να θεωρήσουν την τεχνολογία των κινητήρων εσωτερικής καύσης συμβατή με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ, εφόσον τα ορυκτά καύσιμα υποκατασταθούν με υγρά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και καθαρών μηδενικών εκπομπών, όπως τα βιοκαύσιμα και τα e-fuels.

Αντίθετα, οι υποστηρικτές των πράσινων εκστρατειών καλούν την Επιτροπή να καταργήσει σταδιακά την πώληση φορτηγών με κινητήρα εσωτερικής καύσης το συντομότερο δυνατόν, διευκολύνοντας τη μετάβαση ολόκληρης της βιομηχανίας σε ηλεκτρικά και πράσινα τρένα υδρογόνου.

Τα βαρέα οχήματα αποτελούν περίπου το 2% της κυκλοφορίας στους ευρωπαϊκούς δρόμους και είναι υπεύθυνα περίπου για το 28% των εκπομπών των οδικών μεταφορών.

Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει ότι κάθε τεχνολογία που μπορεί να ανταποκριθεί στα συμφωνηθέντα πρότυπα εκπομπών είναι ευπρόσδεκτη. Ωστόσο, ο στόχος του 100% θεωρείται ότι αντιπροσωπεύει de facto απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Σχέδιο που διέρρευσε

Οι Βρυξέλλες έχουν υιοθετήσει όλο και πιο σταθερή στάση όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών των οδικών μεταφορών, πιέζοντας με επιτυχία για την απαγόρευση της πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2035.

Αν και αρχικά ήταν αμφιλεγόμενη, η πρόταση της Επιτροπής εγκρίθηκε στη συνέχεια από τα κράτη μέλη και τους νομοθέτες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Οκτώβριο του περασμένου έτους.

Ένα σχέδιο που διέρρευσε για τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα βαρέα οχήματα που περιήλθε στην κατοχή της EURACTIV υποδηλώνει ότι είναι απίθανο η Επιτροπή να επαναλάβει τον στόχο της για το 2035, επιλέγοντας αντ’ αυτού τη μετάβαση το 2040 σε 100% εκπομπές ρύπων χωρίς CO2 το νωρίτερο.

Το έγγραφο που διέρρευσε αφήνει ανέγγιχτους τους στόχους μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για το 2025 έως το 2029 και δεν προσδιορίζει ακόμη τις αναγκαίες μειώσεις των εκπομπών στη συνέχεια.

Έχουν διαμορφωθεί σαφείς γραμμές μάχης μεταξύ των βιομηχανιών καυσίμων και οδικών εμπορευματικών μεταφορών, οι οποίες πιέζουν κατά ενός πιθανού περιορισμού των κινητήρων εσωτερικής καύσης, και των περιβαλλοντικών ΜΚΟ, οι οποίες πιέζουν την Επιτροπή να επιβάλει τη μετάβαση σε καθαρά οχήματα το αργότερο έως το 2035.

«Ένα περιττό και επικίνδυνο πείραμα»

Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), μια ομάδα που εκπροσωπεί φορείς εκμετάλλευσης οδικών εμπορευματικών μεταφορών, προειδοποίησε ότι ο τομέας των φορτηγών μεταφορών στην ΕΕ δεν είναι ακόμη έτοιμος να αγκαλιάσει την πλήρη ηλεκτροκίνηση.

«Οι ζωτικής σημασίας αλυσίδες εφοδιασμού που προμηθεύουν τους πολίτες της ΕΕ με τρόφιμα, φάρμακα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης δεν θα πρέπει να υπόκεινται σε ένα αβέβαιο άλμα στο σκοτάδι, το οποίο θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη σταθερότητά τους», δήλωσε η Raluca Marian, προϊσταμένη συνηγορίας της IRU στην ΕΕ.

«Η πλήρης κατάργηση της καύσης, παρά το γεγονός ότι και αυτή μπορεί να επιτύχει τον ίδιο στόχο ανάλογα με το τι καίγεται, μπορεί να χαρακτηριστεί μόνο ως ένα περιττό και επικίνδυνο πείραμα», πρόσθεσε.

Μία από τις κύριες ανησυχίες της βιομηχανίας είναι η έλλειψη υποδομών φόρτισης σε όλη την Ένωση. Μέχρι να εξασφαλιστούν νομοθετικά φιλόδοξοι στόχοι για τα σημεία φόρτισης, η υποχρεωτική μετάβαση σε καθαρά φορτηγά και λεωφορεία θα ήταν υπερβολικά ριψοκίνδυνη, υποστηρίζεται.

Η εμπορική ένωση Advanced Biofuels Coalition LSB εξέφρασε την ανησυχία ότι η στροφή κατά των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα επιβραδύνει τις επενδύσεις σε καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

«Είναι σημαντικό για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να αναγνωρίσουν το ρόλο των ανανεώσιμων καυσίμων στον τομέα των βαρέων οχημάτων, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια για τις επενδύσεις σε προηγμένα βιοκαύσιμα, οι οποίες θα χρειαστούν τις επόμενες δεκαετίες στον παλαιό στόλο του τομέα των μεταφορών», δήλωσε ο Marko Janhunen, πρόεδρος του Συνασπισμού Προηγμένων Βιοκαυσίμων και διευθυντής δημοσίων σχέσεων της UPM.

Εάν η Κομισιόν δεν το πράξει αυτό, τότε «δεν ενεργεί σύμφωνα με την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας», πρόσθεσε.

Σε κοινή δήλωσή τους, ο εμπορικός φορέας των κατασκευαστών οχημάτων ACEA και ο εκπρόσωπος των κατασκευαστών ανταλλακτικών αυτοκινήτων CLEPA υποστήριξαν ότι θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για να ενθαρρυνθούν οι φορείς εκμετάλλευσης των μεταφορών να επενδύσουν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών αντί να εφαρμοστούν απαγορεύσεις.

Αυτό, λένε, θα βοηθούσε στη δημιουργία μιας «στέρεης επιχειρηματικής υπόθεσης» για τα οχήματα αυτά.

Οι εμπορικές ενώσεις υποστηρίζουν ότι στο πλαίσιο της εκτίναξης των τιμών της ενέργειας και του υψηλού κόστους των πρώτων υλών, απαιτείται «ευελιξία» για να μπορέσει η ευρωπαϊκή βιομηχανία φορτηγών να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Πίεση για σταδιακή κατάργηση το 2035

Ωστόσο, η πράσινη ΜΚΟ Transport & Environment δήλωσε ότι η 18ετής διάρκεια ζωής των φορτηγών σημαίνει ότι για να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι της ΕΕ, η πώληση φορτηγών και λεωφορείων με κινητήρα εσωτερικής καύσης πρέπει να σταματήσει μέχρι το 2035.

Η επιβολή στόχου μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 100% θα δώσει κίνητρα στους κατασκευαστές και τους φορείς εκμετάλλευσης να επενδύσουν σε ηλεκτρικά οχήματα, ενισχύοντας την παραγωγή μπαταριών και καθαρών οχημάτων στην ΕΕ. Η αποτυχία αυτή θα «στερούσε από την εκκολαπτόμενη βιομηχανία μπαταριών μας την επενδυτική βεβαιότητα».

«Το μεγάλο ερώτημα για τους ευρωβουλευτές και τις κυβερνήσεις είναι αν αυτή η πρόταση διατηρεί ζωντανό τον στόχο του 2050 για καθαρή μηδενική κατανάλωση; Οτιδήποτε λιγότερο από την εντολή για πώληση φορτηγών με μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2035 θα μας άφηνε με ρυπογόνα φορτηγά ντίζελ στο στόλο μέχρι τα μέσα του αιώνα», δήλωσε ο Fedor Unterlohner, υπεύθυνος πολιτικής εμπορευματικών μεταφορών στην T&E.

euractiv.gr

 

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων