Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Γιατί κατέρρευσε η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία;

Γιατί κατέρρευσε η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία;

Διαφήμιση

Μέχρι και το 2022, οι Νορβηγοί αγόραζαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα σωρηδόν, όμως, σήμερα, λες και έχει πατηθεί ένα κουμπί παύσης, η αγορά έκανε «βουτιά».

Οι αριθμοί πωλήσεων αυτοκινήτων στη Νορβηγία αποκαλύπτουν μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Η χώρα πρότυπο ευημερίας της Ευρώπης, κατέγραψε τον Ιανουάριο του 2023 τις χαμηλότερες ταξινομήσεις των τελευταίων 50 ετών, με μόλις 1.860 πωλήσεις.

Μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο, η αγορά οδηγούνταν σε ποσοστό άνω του 75% από αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα. Το περσινό έτος έκλεισε με τον εκπληκτικό αριθμό των 200.840 επιβατικών αυτοκίνητων στο σύνολο, ωστόσο, η φετινή χρονιά ξεκίνησε με τους χειρότερους οιωνούς. Ο λόγος είναι απλός.

 

Τέλος τα προνόμια, τέλος οι πωλήσεις

Η πτώση των πωλήσεων EV οχημάτων, οφείλεται στη διακοπή των προνομίων. Η νορβηγική κυβέρνηση αποφάσισε να καταργήσει ή να περιορίσει μια σειρά γενναιόδωρων κινήτρων και παροχών, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να σταματήσουν τις αγορές.

 

norway

Το υπουργείο Οικονομικών της χώρας, είχε ανακοινώσει από τον Οκτώβριο πως, από το 2023 θα επανέλθουν οι φόροι και θα περιοριστούν οι παροχές. Έτσι, από τον Ιανουάριο, όσα ηλεκτρικά κοστίζουν πάνω από 500.000 κορόνες, δηλαδή 48.350 ευρώ, φορολογούνται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας ύψους 25%. Επίσης, οι κάτοχοι των EV πρέπει να πληρώσουν εφάπαξ φόρο για το βάρος του οχήματος, όπως ακριβώς συμβαίνει και στα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης ή diesel και ο οποίος ανέρχεται στις 12,5 κορόνες ανά κιλό, ήτοι 1,2 € ανά κιλό, με απαλλαγή για τα πρώτα 500 κιλά. Με απλά λόγια, για ένα ηλεκτρικό που ζυγίζει 2.330 κιλά, ο κάτοχος καλείται να πληρώσει επιπλέον 2.196 €.

 

Για τα διόδια και τη μείωση που είχαν στο αντίτιμο κατά 50%, αυτό αναπροσαρμόζεται και πηγαίνει στο 30%, οπότε πληρώνουν το 70%. Όσο για τις εταιρείες, εκεί που κατέβαλλαν φόρο για το 80% της αξίας ενός EV, πλέον καταβάλλουν το 100%. Επίσης, η ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες περιορίστηκε, όπως και η δωρεάν πρόσβαση στα ferries.

norway

Στράφηκαν και πάλι στη βενζίνη;

 

Για να είμαστε ξεκάθαροι, οι Νορβηγοί δεν αποφάσισαν να επανέλθουν στα συμβατικά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η πλειοψηφία των ταξινομήσεων μέχρι πρότινος αφορούσε τα ηλεκτρικά. Οπότε, από την στιγμή που δεν αγοράζουν EV, επήλθε η «βουτιά» στις συνολικές πωλήσεις. Εκεί λοιπόν που οι Νορβηγοί αγόραζαν με μια εντυπωσιακή «μανία» ηλεκτρικά οχήματα, πλέον γύρισαν την πλάτη, αφού κόπηκαν οι επιδοτήσεις. Τα στοιχεία είναι μάρτυρες αυτής της κατάρρευσης.

Ενώ τον Ιανουάριο του 2022 πωλήθηκαν 7.957 αυτοκίνητα, αυτόν τον Ιανουάριο ήταν μόλις 1.860. Από αυτά βέβαια, τα 1.419 αφορούσαν ηλεκτρικά και plug-in, αποδεικνύοντας πως συνεχίζουν να επιλέγουν BEV αλλά με σαφώς λιγότερους ρυθμούς. Μένει τώρα να δούμε πώς θα εξελιχθεί η αγορά από εδώ και πέρα και ποιες νέες τάσεις προκύπτουν. Οι αριθμοί Φεβρουαρίου και Μαρτίου θα έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον.

 

Πηγή: ArenaEV

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων