Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Πήραν «κεφάλι» στο ιρανικό πετρέλαιο οι Ελληνες εφοπλιστές

Πήραν «κεφάλι» στο ιρανικό πετρέλαιο οι Ελληνες εφοπλιστές

Διαφήμιση

Ρόλο πρωταγωνιστή στις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου διεκδικούν οι Έλληνες εφοπλιστές. Ένα χρόνο μετά την άρση του εμπάργκο, αύξησαν κατακόρυφα τα τάνκερς που χρησιμοποιούν για να μεταφέρουν τον «μαύρο χρυσό» της περιοχής στις διεθνείς αγορές, με στόχο να κερδίσουν μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα της συγκεκριμένης αγοράς που αναπτύσσεται ταχέως.

Σύμφωνα με στοιχεία της Vesselsvalue, ο αριθμός των τάνκερς (τύπου Suezmax) που διέθεσαν οι Έλληνες πλοιοκτήτες για τη μεταφορά του ιρανικού πετρελαίου στη διάρκεια του 2016 ανήλθε στα 81 από μόλις 15 που ήταν το 2015. Ειδικότερα, τα περισσότερα πλοία μέχρι στιγμής έχουν διαθέσει η Dynacom Tankers του Γ. Προκοπίου (15), η Delta Tankers του Δ. Διαμαντίδη (12), η Euronav του Π. Λιβανού (9), η Polembros Shipping του Σπ. Πολέμη (9), η Avin International του ομίλου Βαρδινογιάννη (7), η Olympic Shipping and Management του Ιδρύματος Ωνάση (5), η New Shipping του Αδ. Πολέμη (5) και η Thenamaris του Ν. Μαρτίου (4). Την ίδια ώρα, δυναμική είσοδο κάνουν και οι Βέλγοι, ενώ σημαντική παρουσία έχουν ήδη οι Κινέζοι της Κινέζων της Cosco, η K Line, η Irano Hind, η JX Ocean, η Idemitsu και φυσικά η NITC που ανήκει στο κράτος του Ιράν.

Η μεγάλη ευκαιρία…
Το έντονο ενδιαφέρον που δείχνουν οι ναυτιλιακές ανά τον κόσμο συνδέεται άμεσα με την επιστροφή της Τεχεράνης στο προσκήνιο, η οποία επιζητεί να ανακτήσει τη θέση που είχε πριν την επιβολή των κυρώσεων το 2011, όταν ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο!

Ήδη, από τις αρχές του 2016 που ήρθη το εμπάρκγο μέχρι σήμερα η παραγωγή ανήλθε στα 50.000 βαρέλια την μέρα, ενώ οι εξαγωγές διπλασιάστηκαν και έφθασαν σύμφωνα με επίσημα στοιχεία στα 563 δισ. DWT από 277 δισ. DWT το 2015. Τον Φεβρουάριο μάλιστα, οι εξαγωγές ιρανικού αργού και συμπυκνωμάτων αερίου εκτιμάται ότι έφθασαν σε περίπου 2,2 εκατ. βαρέλια την μέρα από 2,16 εκατ. βαρίλια τον Ιανουάριο.

Οι κυριότεροι προορισμοί για το ιρανικό αργό παραμένουν η Κίνα, η Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με 105, 85 και 58 αποστολές φορτίων να πραγματοποιούνται στη διάρκεια της περσινής χρονιάς και ακολουθούν η Νότια Κορέα, η Τουρκία, η Ιαπωνία, η Σινγκαπούρη, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ελλάδα και η Ισπανία, που επανήλθαν δυναμικά.

Συγκεκριμένα, η Νότια Κορέα απορρόφησε 39 φορτία, η Τουρκία 38, η Ιαπωνία 31, η Σιγκαπούρη 26, η Γαλλία 21 η Ιταλία 15, η Ελλάδα 14 και η Ισπανία 13. Στην περίπτωση της Ελλάδας, καταλυτική ήταν η συμφωνία των ΕΛΠΕ με την κρατική εταιρεία πετρελαίου του Ιράν NIOC, για την προμήθεια αργού πετρελαίου που μπορεί να φθάνει έως και το 20% των ετήσιων αναγκών της εταιρείας. Συνολικά, το μερίδιο της Ευρώπης ανήλθε σε 767.000 βαρέλια την μέρα τον Δεκέμβριο του 2016, 10% πάνω από τα επίπεδα του Νοεμβρίου και πολύ κοντά στα προ του εμπάργκο επίπεδα της τάξης των 800.000 βαρελιών την ημέρα.

… και ο αστάθμητος παράγοντας
Από την άλλη πλευρά, προβληματισμό δημιουργεί η κλιμάκωση της έντασης μεταξύ του Ιράν και των ΗΠΑ, μετά τις νέες κυρώσεις που επέβαλλε ο Λευκός Οίκος στην Τεχεράνη στις 3 Φεβρουαρίου, ακριβώς δυο μέρες μετά την δοκιμαστική εκτόξευση πυραύλου. Η διοίκηση Τράμπ περιέγραψε τις νέες κυρώσεις σαν τα «πρώτα βήματα» και προειδοποίησε ότι η Ουάσινγκτον δεν πρόκειται να κλείσει το μάτι σε αυτό που αντιλαμβάνεται ως εχθρική ενέργεια.

Στο πλαίσιο αυτό, αναλυτές εκτιμούν ότι το Ιράν αναδεικνύεται και πάλι σαν ο μεγαλύτερος γεωπολιτικός κίνδυνος για τις αγορές πετρελαίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις διεθνείς τιμές του μαύρου χρυσού και τη διεθνή βιομηχανία του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων και των θαλάσσιων μεταφορών.

Η VesselsValue θεωρεί πως μια αρνητική τροπή στις σχέσεις των δυο χωρών θα μπορούσε να υπονομεύσει την δυναμική που αναπτύσσουν οι εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου.

Ν. Τσάκος Πρόεδρος Intertanko
Αισιοδοξία για την αγορά των τάνκερ

Αισιόδοξος για την αγορά των δεξαμενόπλοιων δήλωσε στο πλαίσιο διεθνούς συνεδρίου που διεξήχθη στο Λονδίνο ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων (Intertanko), Νίκος Τσάκος. Η αισιοδοξία του κ. Τσάκου πηγάζει από τις θετικές προβλέψεις για τις εισαγωγές που θα κάνουν Κίνα και Ινδία αλλά και το γεγονός πως το βιβλίο παραγγελιών στα δεξαμενόπλοια είναι το χαμηλότερο των τελευταίων ετών. Αυτή τη στιγμή, όπως είπε ο κ. Τσάκος από το βήμα του forum του International Maritime Industriesν η αγορά δείχνει κερδοφόρα, ενώ σύμφωνα με τις προβλέψεις των αναλυτών η ζήτηση για πετρέλαιο αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,4% τη φετινή χρονιά. «Η αγορά αναπτύσσεται διαρκώς, αλλά όχι τόσο γρήγορα όσο παλαιότερα», υπογράμμισε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως υπάρχουν έντονες διακυμάνσεις στην πορεία της ναυλαγοράς. Την ίδια ώρα, κάλεσε Έλληνες και ξένους εφοπλιστές να «χαλιναγωγήσουν» την παρόρμησή τους για νέες ναυπηγήσεις πλοίων.

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων