Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Βουτιά 4% στην κατανάλωση καυσίμων το 4μηνο – Παραβατικότητα και λαθρεμπόριο, οι προτεραιότητες για την επόμενη κυβέρνηση

Βουτιά 4% στην κατανάλωση καυσίμων το 4μηνο – Παραβατικότητα και λαθρεμπόριο, οι προτεραιότητες για την επόμενη κυβέρνηση

Διαφήμιση

Γιώργος Φιντικάκης
30 05 2019
Σε πτωτική πορεία βρίσκεται η αγορά καυσίμων το πρώτο τετράμηνο του έτους, με την συνολική ζήτηση να υποχωρεί κατά 4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, προβληματίζοντας την αγορά, που βλέπει ότι συνεχίζονται οι χαμηλές πτήσεις στην κατανάλωση.

Τα στοιχεία των τεσσάρων πρώτων μηνών δείχνουν ότι παρ’ ότι οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης κράτησαν ψηλά την ζήτηση λόγω του ψυχρού χειμώνα, εντούτοις αν απομονώσει κανείς τα καύσιμα κίνησης, τότε η κατανάλωση στις βενζίνες είχε αρνητικό πρόσημο 4%, και στο ντίζελ κίνησης 2%.

Ειδικά η πορεία του ντίζελ σχετίζεται με την στασιμότητα στα μεγάλα έργα, τις επενδύσεις και στην οικοδομική δραστηριότητα, όσο για την εικόνα της βενζίνης αποδίδεται στην υπερφορολόγηση του συγκεκριμένου καυσίμου, που ακόμη και όταν οι διεθνείς τιμές πέφτουν, εκείνο παραμένει ακριβό.

Ταυτόχρονα, ζημιά στην αγορά προκαλούν η παραβατικότητα και το λαθρεμπόριο τα οποία εκτιμάται ότι στερούν από τα δημόσια έσοδα περί τα 300 εκατ. ετησίως, ενώ αν δεν αλλάξει δραστικά ο σχεδιασμός της ΑΑΔΕ, η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί για τουλάχιστον τρία ακόμη χρόνια.

Και αυτό καθώς το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ (2019-2021) έχει μεταθέσει τον στόχο για τη λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος εισροών-εκροών στα καύσιμα για τις 31/12/2021, παρατείνοντας έτσι το βασικότερο μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου που θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 2009.

Στην λογική αυτή ένα από τα πρώτα ζητήματα που πρόκειται να θέσει ο κλάδος καυσίμων στην επόμενη κυβέρνηση θα αφορά στην πάταξη της παραβατικότητας, αλλά και στην επιτάχυνση εφαρμογής του συστήματος εισροών-εκροών, το οποίο παρ’ ότι έχει εγκατασταθεί εδώ και χρόνια στη συντριπτική πλειοψηφία των πρατηρίων, εντούτοις απαξιώνεται.

Κινδυνεύουν με αχρηστία τα υφιστάμενα λογισμικά

“Είναι προφανές”, όπως λένε πηγές της αγορές, “ότι πολύ πιθανόν το 2021, να μην λειτουργεί ένα λογισμικό που εγκαταστάθηκε το 2014 ή το 2016, γεγονός που σημαίνει ότι πολλά από τα συστήματα, ίσως χρειασθεί να αντικατασταθούν τα επόμενα χρόνια με καινούργιας τεχνολογίας”. Και το ερώτημα είναι ποιος θα αναλάβει το κόστος, πολλώ δε μάλλον, όταν είναι αμφίβολο κατά πόσο οι πρατηριούχοι εισέπραξαν μέρος του κόστους για την τοποθέτηση των αρχικών συστημάτων.

Εξάλλου στα τέλη του 2021 αναμένεται να τεθούν σε πλήρη εφαρμογή, όχι μόνο η λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών σε πρατήρια, εταιρείες και κάθε είδους φορολογικές αποθήκες όπως ΚΤΕΛ, πάρκινγκ, αμαξοστάσια, αλλά και τα υπόλοιπα μέτρα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, όπως η τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα και σλέπια.
Την εικόνα αυτή είχε μεταφέρει σύμφωνα με πληροφορίες τον Απρίλιο ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γ. Πιτσιλής, προς τη διοίκηση του Συνδέσμου Εμπορίας Εταιρειών Πετρελαιοειδών Ελλάδος, κατά τη διάρκεια μεταξύ τους συνάντησης, με αντικείμενο τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μέτρων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου.

Το πιο σουρεαλιστικό πάντως της υπόθεσης αφορούσε τους λόγους των καθυστερήσεων, όπου ως αιτία είχε προβληθεί η δυσκολία της ΑΑΔΕ να πιστοποιήσει τα συστήματα εισροών- εκροών. Σύμφωνα πάντα με την προ μηνός ενημέρωση της ΑΑΔΕ στους εκπροσώπους της αγοράς, το Δημόσιο επρόκειτο να… αναθέσει κάπου μέσα στο φθινόπωρο του 2019 την πιστοποίηση των εγκαταστατών που είχαν τοποθετήσει τα συστήματα εισροών-εκροών, προκειμένου να καταλήξει πόσοι πληρούσαν τις προδιαγραφές και πόσοι όχι, και πόσα από αυτά είναι πιστοποιημένα και δεν μπορούν να παραποιηθούν.

Τα παραπάνω είναι ζητήματα που προφανώς η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να δει εκ του μηδενός, αλλάζοντας τον σχεδιασμό, και τα χρονοδιαγράμματα, διαφορετικά η παραβατικότητα θα συνεχίσει ανενόχλητη τη δράση της.

Τα ερωτήματα που προτίθεται να θέσει ο κλάδος σε όποιον αναλάβει το σχετικό χαρτοφυλάκιο μετά τις εκλογές, είναι πολλά, όπως για παραδειγμα ποιος θα κληθεί πληρώσει το επιπλέον κόστος, εφόσον πράγματι χρειασθεί να επανεγκατασταθούν από την αρχή καινούργια συστήματα εισορών-εκροών. Σημειωτέον ότι η αρχική εγκατάσταση είχε κοστίσει πάνω από 100 εκατ ευρώ σε πρατηριούχους και εταιρείες.

energypress.gr

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων