Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Γιατί τα ΕΛΠΕ κρατούν μικρό καλάθι μετά την επίσκεψη στο Ιράν

Γιατί τα ΕΛΠΕ κρατούν μικρό καλάθι μετά την επίσκεψη στο Ιράν

Διαφήμιση

Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα με το Ιράν ; Είναι πράγματι στα σκαριά μια συνεργασία μεταξύ της κρατικής εταιρείας πετρελαίου National Iranian Oil Company (NIOC) και των ΕΛΠΕ μόλις αρθεί το εμπάργκο με αντικείμενο την εκ νέου προμήθεια περσικού αργού ; ’Η μήπως οι Ιρανοί έχουν αρχίσει να σκληραίνουν τους όρους τους κάνοντας τα ΕΛΠΕ να αλλάξουν γνώμη ;

Τα παραπάνω ερωτήματα δεν είναι ρητορικά, αλλά πραγματικά. Στον απόηχο της επίσκεψης της διοίκησης των ΕΛΠΕ στη Τεχεράνη, αλλά και δημοσιευμάτων σαν αυτό του Bloomberg ότι πρώτα θα επιλυθεί το χρέος της ελληνικής εταιρείας προς τη NIOC, και μετά το Ιράν θα συζητήσει για πώληση νέων ποσοτήτων αργού, προβληματισμοί σαν τους παραπάνω ενισχύονται.

Τώρα η ανησυχία της ελληνικής πλευράς είναι μη τυχόν οι προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί όλους τους προηγούμενους μήνες για προμήθεια έως και 4 εκατομμυρίων τόνων ιρανικού αργού το μήνα, αποδειχθούν εξαιρετικά υψηλές, παρά το δρόμο που έχουν στρώσει τα ΕΛΠΕ στις σχέσεις τους με το Ιράν όταν με το καλό, τελειώσει το εμπάργκο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του “Energypress”, αυτό που φοβίζει την ελληνική πλευρά είναι ότι οι Ιρανοί, ακριβώς επειδή ζορίζονται με τιμή βαρελιού στα 40 δολάρια, θα απαιτήσουν, προκειμένου να πουλήσουν αργό- πέραν της διευθέτησης του παλαιού χρέους- να πληρωθούν όλα τα χρήματα μπροστά ! Την τακτική της προπληρωμής για τη παραδοτέα ποσότητα ακολουθούν αρκετοί παίκτες της πετρελαικής αγοράς, ειδικά όταν αισθάνονται ισχυροί, όπως οι κρατικές εταιρείες των χωρών του Κόλπου. Στον αντίποδα ωστόσο, Ρώσοι και Ιρακινοί, δέχονται εξόφληση μετά από 30 ημέρες, καθώς και εγγυητικές επιστολές.

Κύκλοι των ΕΛΠΕ διαμηνύουν ότι ο όμιλος δεν πρόκειται να συνάψει καμιά συνεργασία που να αποβαίνει σε βάρος του. Τέτοια θα μπορούσε να είναι και η προπληρωμή για την αγορά αργού, όταν σήμερα τα ΕΛΠΕ έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίζουν πετρέλαιο εξοφλώντας μετά από ένα μήνα τους προμηθευτές τους.

Αν και είναι ακόμη πρόωρο, εντούτοις κάποιες άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι πιθανώς τα ΕΛΠΕ να ξαναγράψουν τα πλάνα τους χωρίς αυτά να συμπεριλαμβάνουν το Ιράν.

Σίγουρα το Ιράν μοιάζει να αποτελεί ένα παράθυρο ευκαιρίας για πολλές χώρες και επιχειρήσεις που αναζητούν νέες αγορές προς επέκταση και επιρροή. Δεν είναι τυχαίο ότι παράλληλα με την ελληνική διπλωματική αποστολή των 30 επιχειρηματιών, στη Τεχεράνη βρισκόταν και μια αντίστοιχη αποστολή από… 400 Ιταλούς επιχειρηματίες.

Ωστόσο, όπως παρατηρούν στο “Energypress” έλληνες επιχειρηματίες που ταξίδεψαν μαζί με τον υπ.Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά στη Τεχεράνη, η περσική αγορά δεν είναι και τόσο μεγάλη όσο οι ίδιοι οι Ιρανοί τη διαφημίζουν.

Ειδικά όσον αφορά το πετρέλαιο, παράγοντας που γνωρίζει τις επαφές μεταξύ NIOC και ξένων εταιρειών επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι “οι Ιρανοί έχουν ήδη κλείσει στα χαρτιά τόσες πολλές συμφωνίες με τη Δύση, που είναι σαν να έχουν πουλήσει το σύνολο του αργού τους πέντε ολόκληρες φορές”.

Εντύπωση πάντως συνεχίζει να προκαλεί σε κυβερνητικά στελέχη το προ ημερών δημοσίευμα του Bloomberg σύμφωνα με το οποίο η πλευρά της Τεχεράνης ανεβάζει τη συνολική οφειλή των ελληνικών διυλιστηρίων στα επίπεδα των 800 εκατ. δολαρίων από 500-600 εκατ. δολάρια που υποστήριζε ότι είναι η ελληνική πλευρά. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, τα 755 εκατ. προέρχονται από τα ΕΛΠΕ, και τα περίπου 50 εκατ. από τη Motor Oil.

Στο ίδιο δημοσίευμα του Bloomberg, η Ιρανική εταιρεία Tadbir Energy Development Group co. εμφανίζεται ως ενδιαφερομένη να αποκτήσει μετοχικό ποσοστό σε ελληνικό διυλιστήριο, χωρίς να κατονομάζεται αν αφορά τα ΕΛΠΕ ή τη Motor Oil.

Σύμφωνα πάντως με τις πληροφορίες, κατά την επίσκεψη στο Ιράν, η διοίκηση των ΕΛΠΕ δέχτηκε σχετικές ερωτήσεις κατά πόσο ο όμιλος είναι διατεθειμένος να πουλήσει μετοχές, χωρίς ωστόσο η κουβέντα να προχωρήσει σε κάτι το πιο συγκεκριμένο.

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων