Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
H μάχη των αποτιμήσεων, το πάρτι στα διυλιστήρια και οι διαγραφές από το ταμπλό

H μάχη των αποτιμήσεων, το πάρτι στα διυλιστήρια και οι διαγραφές από το ταμπλό

Διαφήμιση

Πώς αλλάζουν οι καιροί! Πριν από ένα χρόνο η Μυτιληναίος είχε αποτίμηση περίπου 2,1 δισ. ευρώ και ήταν αρκετά χαμηλότερα από τη ΔΕΗ. Τώρα έχει πιάσει τα 4 δισ. ευρώ και δεν δείχνει σημάδια ότι θέλει να μείνει σε αυτά τα επίπεδα. Την ίδια ώρα η ΔΕΗ είναι στα ίδια επίπεδα με την αποτίμηση στα 3,1 δισ. ευρώ, μάλλον χαμηλή και αυτή αν αναλογιστούμε πως η ενεργειακή κρίση έχει υποχωρήσει και η ΔΕΗ έχει κάνει εξαγορές και έχει δώσει guidance για υψηλότερα EBITDA το 2023 (1,1 δισ. ευρώ), χωρίς να προσμετρηθεί η Enel Romania, που όταν ολοκληρωθεί η εξαγορά θα δώσει άλλα 300 εκατ. ευρώ.  Νομίζουμε πως το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει μία άλλη «κόντρα» αποτιμήσεων μεταξύ της Μυτιληναίος και των δύο μεγάλων τραπεζών, την Εθνική και την Eurobank. Από την Εθνική έχει μία απόσταση 300 εκατ. ευρώ και από την Eurobank 700 εκατ. ευρώ. 

 

Θα ασχοληθούμε λίγο σήμερα με τις μικρομεσαίες εισηγμένες εταιρείες που ανακοινώνουν αποτελέσματα και επιβεβαιώνουν ξανά την ελκυστικότητα της αποτίμησης που διαθέτουν στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Όσοι παρακολουθούν τις ανακοινώσεις θα έχουν βέβαια εντοπίσει τις περισσότερες, αλλά η τρέχουσα περίοδος νομίζουμε πως έχει περισσότερη σημασία, καθώς έχουμε φτάσει στις 1.100 μονάδες σε επίπεδο Γενικού Δείκτη και παρά την άνοδο, πολλές μετοχές παραμένουν φθηνές, δηλαδή έχουν σημαντικά περιθώρια ανόδου.

Πολλές μικρές φυσικά δεν έχουν βαρύτητα στους δείκτες, ούτε πολλοί επενδυτές τις προτιμούν λόγω εμπορευσιμότητας. Η Flexopack δημοσίευσε κέρδη 14,1 εκατ. ευρώ που δίνουν p/e κάτω από 8 φορές, ενώ η αποτίμηση είναι όσα περίπου και τα ίδια κεφάλαια. Επίσης έχει χαμηλό καθαρό δανεισμό 10 εκατ. ευρώ περίπου και θα δώσει μέρισμα 0,15 ευρώ ανά μετοχή.

Η Αλουμύλ αύξησε τα κέρδη της στα 23,1 εκατ. ευρώ ή κατά 46% μετά από αύξηση τζίρου 27,7% και στα 402 εκατ. ευρώ. Το p/e είναι στις 3 φορές. Ο όμιλος τα τελευταία χρόνια, αφού κατάφερε να ρυθμίσει τα δάνειά του και να καταγράψει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, είδε την τιμή της μετοχής να εκτινάσσεται. Τώρα οι επενδυτές περιμένουν καλύτερες μέρες, έχοντας βέβαια κάποιες ανησυχίες για την παγκόσμια ανάπτυξη και το ύψος των επιτοκίων.

 

Η ΓΕΒΚΑ με καθαρά κέρδη 5,77 εκατ. ευρώ έχει P/E κάτω από 6 φορές. Οι Ευρωσύμβουλοι φαίνεται πως ξεπέρασαν τα οικονομικά προβλήματα που είχαν τα προηγούμενα χρόνια και έχουν μπει σε τροχιά ανάκαμψης. Μέσω αύξησης κεφαλαίου βελτίωσαν τα ίδια κεφάλαια και έχουν βγει από την επιτήρηση, ενώ αύξησαν τα καθαρά κέρδη τους στα 1,66 εκατ. ευρώ, την ώρα που η αποτίμηση είναι κάτω από 10 εκατ. ευρώ, δηλαδή P/E κάτω από 6 φορές.

Η Μοτοδυναμική με κέρδη 9,2 εκατ. ευρώ λόγω της καλής πορείας του κλάδου ενοικιάσεων είδε τη μετοχή της να αυξάνεται πάνω από τα 3 ευρώ, αλλά πάλι η αποτίμηση είναι κάτω από 100 εκατ. ευρώ και το P/E ίσα που ξεπερνάει τις 10 φορές.


Δυνατά έχει ξεκινήσει το 2023 για τις εταιρείες διύλισης με τα περιθώρια να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και στο μέσο όρο του 2022 όπως είπε η διοίκηση της Motor Oil, ενώ και η ζήτηση είναι πολύ καλή. Οι δύο μεγάλοι εκπρόσωποι του κλάδου, ΕΛΠΕ και Motor Oil, έχουν σημαντικό επενδυτικό πλάνο και για την επέκταση στις ανανεώσιμες. Η Motor Oil με την εξαγορά της Άνεμος αναμένεται να βελτιώσει τα EBITDA της. Το 2022 η Άνεμος είχε EBITDA 84 εκατ. Ευρώ, αλλά ενοποιήθηκε μόλις για λίγες μέρες λόγω της χρονικής στιγμής που έγινε η εξαγορά. Αναλυτές αναφέρουν πως η εκτίμηση για EBITDA 1,12 δισ. ευρώ το 2023 (μέση εκτίμηση αγοράς) είναι μάλλον εύκολα υλοποιήσιμη. 

 

Από δυνατό ανοδικό σερί 10 συνεχόμενων συνεδριάσεων έρχεται η αγορά και οι υπεραξίες είναι μεγάλες. Πάνω από τις 1.100 μονάδες πήγε ο Γενικός Δείκτης και παρά το γεγονός ότι παραδοσιακά οι τζίροι υποχωρούν το Πάσχα, είχαμε υψηλούς τζίρους. Η συνολική άνοδος στις δέκα αυτές συνεδριάσεις έφτασε το 7,75% για το Γενικό Δείκτη και στο 8,40% για τον Τραπεζικό Δείκτη. Η Τράπεζα Πειραιώς ενισχύθηκε 17,37%, η Alpha Bank 8,96% και η Εθνική Τράπεζα 8,72%. Δυνατή απόδοση και από τη Μυτιληναίος με 11,73%, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 10,36%, τη Jumbo 9,78%, την Autohellas 9,08%, τη ΔΕΗ 9,1% και την Τέρνα Ενεργειακή 8,66%. 


Υπήρχαν δύο όψεις στην τηλεδιάσκεψη της Motor Oil την περασμένη Μ. Τετάρτη. Ας ξεκινήσουμε με τα όχι και τόσο καλά νέα: Τα λειτουργικά κέρδη της Motor Oil από μη επαναλαμβανόμενες επιβαρύνσεις έχουν μειωθεί κατά 200 εκατ. ευρώ: 55 εκατ. ευρώ από δωρεές, 55 εκατ. ευρώ από συναλλαγματικές διαφορές, 15 εκατ. ευρώ από προβλέψεις για ασφαλιστικές εισφορές και μπόνους απόδοσης, 45 εκατ. ευρώ από διαφορές αποτίμησης στο φορτίο αργού πετρελαίου που είχε κατασχεθεί από τις Ιρανικές αρχές και παραδόθηκε στην εταιρία τον Δεκέμβριο και 25 εκατ. ευρώ από την μεταφορά τζίρου από την ΜΟΗ στην MORE, τον επενδυτικό βραχίονα της Motor Oil στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Στα αποτελέσματα του δ’ τριμήνου της Motor Oil παρατηρείται σημαντική μείωση των όγκων εμπορίας στη διύλιση. Συγκεκριμένα από τους 462 χιλιάδες μετρικούς τόνους στο δ’ τρίμηνο του 2021 η εμπορία μειώνεται στους 104 χιλιάδες ΜΤ στο δ’ τρίμηνο του 2022. Για την επένδυση στη μονάδα του FSRU η διοίκηση εμφανίστηκε σκεπτική ως προς την απόκτηση του πλοίου καθώς οι τιμές αγοράς έχουν ανέβει σημαντικά και δεν υπάρχει η απαραίτητη ορατότητα κερδοφορίας.

 

Και περνάμε στα πολύ καλά νέα: Αν η ΜΟΗ δεν είχε υπολογίσει τις έκτακτες επιβαρύνσεις στο δ’ τρίμηνο τα EBITDA θα είχαν προσεγγίσει τα 1,8 δισ. ευρώ.  Επίσης τα 16,63 δισ. ευρώ που πέτυχε σαν τζίρο το 2022 σε ενοποιημένο επίπεδο η εταιρία είναι η υψηλότερη επίδοση όλων των εποχών για όλες τις εισηγμένες εταιρίες του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Μία εταιρία έκανε τζίρο όσο το 8% του ΑΕΠ της χώρας.

Το περιβάλλον διύλισης στο α’ τρίμηνο παραμένει υποστηρικτικό με τα περιθώρια να κινούνται στην περιοχή των 20$/bbl, ενώ η μονάδα εμπλουτισμένης βενζίνης τέθηκε σε πλήρη λειτουργία από το τέταρτο τρίμηνο ενισχύοντας τα περιθώρια κερδοφορίας λόγω του διευρυμένου spread μεταξύ βενζίνης και νάφθας.

Στη φετινή χρήση η ΜΟΗ μπαίνει με αυξημένη δυναμικότητα στις ΑΠΕ (~772MW) σε λειτουργία, μόνο ο Άνεμος αναμένεται να ενισχύσει τη λειτουργική κερδοφορία κατά 90 εκατ. ευρώ, ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται 60 MW και θα είναι σε λειτουργία έως το τέλος του 2023. Παρά τις αυξημένες κεφαλαιουχικές δαπάνες (270 εκατ. ευρώ) η διοίκηση ανέφερε ότι επιδιώκει τη διανομή μερισμάτων που έχουν σημαντική απόδοση στο μέτοχο και είναι συμβατά με το ιστορικό διανομών της Motor Oil. Το σίγουρο είναι ότι πλέον μιλάμε για μια διαφορετική εταιρία, η Motor Oil μέσα σε δύο χρόνια έχει αλλάξει μέγεθος και μεγέθη και δικαιολογεί απόλυτα την αποτίμησή της.

 

Στο τέλος αυτή της εβδομάδας το ταμπλό του ΧΑ θα έχει πέντε εταιρίες λιγότερες: Μπουτάρης, Βαράγκης, ΑΕΓΕΚ και Ντιονίκ μετά από πολυετή απραξία. Η Πέμπτη είναι επίσης η τελευταία ημέρα του Πλαισίου στο ταμπλό, καθώς η εταιρία μετά τη Δημόσια Πρόταση της οικογένειας Γεράρδου και τη συγκέντρωση ποσοστού άνω του 98% οδηγείται πλέον εκτός ταμπλό. Την Πέμπτη επίσης η μετοχή της Τράπεζας της Ελλάδος θα διαπραγματεύεται χωρίς το μέρισμα χρήσης 0,674 ευρώ ανά μετοχή, ενώ το πρωί της ίδιας ημέρας η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ανακοινώνει αποτελέσματα. Και βέβαια η ερχόμενη Παρασκευή είναι «όλα τα λεφτά» αφού εκτός από τη λήξη των παραγώγων του Απριλίου το βράδυ η S&P θα μας ανακοινώσει την ετυμηγορία της για το ελληνικό αξιόχρεο.


Στις ΗΠΑ βρισκόμαστε σε τροχιά ανακοινώσεων κερδοφορίας. Δυνατό τεστ με τις εκτιμήσεις δίνουν από σήμερα (18/4) Bank of America, Goldman Sachs, Johnson & Johnson, Netflix ενώ θα ακολουθήσουν (19/4) Morgan Stanley, IBM, Tesla (20/4) American Express, AT&T, Blackstone, Philip Morris, Snap και (21/4) Procter & Gamble.


Στα δέκα εκατ. ευρώ εκτιμώνται οι εξοικονομήσεις τόκων από την αποπληρωμή του ομολογιακού των 200 εκατ. ευρώ της Jumbo.

 

Συστηματικοί αγοραστές οι βασικοί μέτοχοι της Σαράντης από τις αρχές Απριλίου έχουν αγοράσει περίπου 129.000 μετοχές.


Oι οικονομολόγοι της Goldman Sachs δεν βλέπουν πλέον αύξηση επιτοκίων από την κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ τον Ιούνιο, σύμφωνα με έκθεση της επενδυτικής τράπεζας μετά την ανακοίνωση των στοιχείων για τον πληθωρισμό Μαρτίου που έδειξαν μεγαλύτερη επιβράδυνση από την αναμενόμενη στο ρυθμό ανόδου των τιμών καταναλωτή.

Η Goldman Sachs προέβλεπε πριν απανωτές αυξήσεις επιτοκίων από τη Fed τον Μάιο και τον Ιούνιο. Η αναθεωρημένη πρόβλεψη συνάδει και με τις προσδοκίες της αγοράς με βάση τα επιτοκιακά futures που τιμολογούν πλέον αύξηση 25 μονάδων βάσης τον Μάιο, αλλά καμία αύξηση τον Ιούνιο και μεγάλη πιθανότητα μείωσης τον Ιούλιο. Στην έκθεσή της η Goldman επισημαίνει ότι οι τράπεζες περιορίζουν τις δανειοδοτήσεις μετά την κατάρρευση της Silicon Valley Bank, τάση που συγκρατεί την πιστωτική επέκταση.

Σε άλλη έκθεση, η BofA εκτιμά πως η Fed θα αυξήσει το κόστος χρήματος τον Μάιο καθώς ο πληθωρισμός παραμένει πολύ υψηλός για την κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ, παρά τη βελτίωση που σημειώθηκε τον Μάρτιο. Ο πληθωρισμός έτρεχε με ετήσιο ρυθμό 5,0% τον Μάρτιο, χαμηλότερα από τη μέση πρόβλεψη του 5,2%, όμως ο δομικός πληθωρισμός που εξαιρεί τα τρόφιμα και την ενέργεια έτρεχε με 5,6%, όσο προέβλεπε το consensus των εκτιμήσεων των οικονομολόγων.


Την Τετάρτη ανακοινώθηκε στις ΗΠΑ μία πολύ ενδιαφέρουσα εξαγορά. Όχι μόνο γιατί η τιμή της είναι 35% πιο πάνω από την τιμή της μετοχής την Τρίτη, αλλά και γιατί μας δίνει μία εικόνα των τάσεων στον χώρο των μεγάλων εταιρειών Private Equity που ειδικεύονται στις επενδύσεις στον τομέα των υποδομών. Η εταιρεία που εξαγοράζεται είναι η Triton International (TRTN), η οποία δραστηριοποιείται έντονα στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο. Η Triton είναι ιδιοκτήτρια εμπορευματοκιβωτίων (containers) που χρησιμοποιούνται στο διεθνές εμπόριο και ταξιδεύουν από την μία στην άλλη άκρη του κόσμου πάνω στα ειδικά πλοία (containerships).

Η εταιρεία δεν χρησιμοποιεί η ίδια τα containers αλλά τα ενοικιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα στις μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όπως η Maersk (MAERSK COPENHAGEN), η MSC (δεν είναι εισηγμένη σε χρηματιστήριο) και η γνωστή μας COSCO (1919 HONG KONG). Η μεγάλη αναταραχή που έφερε η πανδημία στις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές άλλαξε τα πράγματα για την Triton, η οποία είδε την ζήτηση για τα containers της να εκτοξεύεται, μαζί με το κόστος ενοικίασής τους. Συνέπεια της αυξημένης ζήτησης ήταν και η επιμήκυνση του χρόνου ενοικίασης των containers, κάτι που ωφέλησε πολύ την Triton και τις ανταγωνίστριές της.

Το μεγαλύτερο μέρος των containers είναι πλέον νοικιασμένο με πολυετείς συμβάσεις leasing, υπερδεκαετείς σε πολλές περιπτώσεις. Όπως φαίνεται, αυτό το στοιχείο έπαιξε μεγάλο ρόλο στην απόφαση της καναδικής Brookfield Infrastructure Partners (BIP NYSE) να εξαγοράσει την Triton και να καταβάλει τίμημα αξίας περίπου 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συνυπολογιζομένου και του δανεισμού της Triton που θα αναλάβει. Η ύπαρξη μακροχρόνιων συμβολαίων εγγυάται σε μεγάλο βαθμό και τα μελλοντικά έσοδα της Triton. Αυτό ενδιαφέρει πολύ την Brookfield, η οποία συνήθως επενδύει σε εταιρείες που έχουν σχέση με έργα υποδομής που προσφέρουν σταθερά έσοδα, όπως ας πούμε αυτοκινητοδρόμους ή γέφυρες που αντλούν τα έσοδά τους από τα διόδια.

Φαίνεται πως η Brookfield εκτιμά πως η σιγουριά σχετικά με το ύψος των μελλοντικών εσόδων από την ενοικίαση των containers κάνει την επένδυση στην Triton να μοιάζει με τις συνηθισμένες της επενδύσεις στον τομέα των έργων υποδομής. Στην απόφαση της Brookfield σίγουρα έπαιξε ρόλο και το γεγονός πως ο μεγάλος δανεισμός της Triton είναι λιγότερο «απειλητικός» απ’ όσο φαίνεται από την πρώτη ματιά. Όπως διαβάζουμε στο Reuters, πάνω από 80% του δανεισμού της, ο οποίος ανέρχεται σε περίπου 8 δισεκατομμύρια δολάρια, είναι ασφαλισμένος απέναντι στον κίνδυνο της πιθανής αύξησης των επιτοκίων. Παρά λοιπόν το γεγονός πως η ενοικίαση containers δεν φαίνεται να μοιάζει καθόλου με τις συνηθισμένες επενδύσεις της Brookfield Infrastructure Corporation, τελικά δεν διαφέρει και πολύ από αυτές.

Απλά η καναδική εταιρεία μας έχει συνηθίσει τελευταία στις ευφάνταστες κινήσεις, όπως για παράδειγμα είναι η συμφωνία της με την Intel (INTC NASDAQ) για την χρηματοδότηση των δύο υπό ανέγερση εργοστασίων παραγωγής μικροεπεξεργαστών της αμερικανικής εταιρείας στην Αριζόνα των ΗΠΑ. Προφανώς, δεν βρίσκει πλέον εύκολα ελκυστικές επενδύσεις παραδοσιακού χαρακτήρα (αυτοκινητόδρομοι, γέφυρες, αεροδρόμια κ.α.)


Οι δικηγόροι του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX ανακοίνωσαν ότι θα μπορούσε να επανέλθει σε λειτουργία ακόμα και το επόμενο τρίμηνο ως μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου αναδιοργάνωσης. Το FTT, το κρυπτονόμισμα που συνδέεται με το πλέον ανενεργό ανταλλακτήριο σημείωσε σημαντική αύξηση. Η προφανής αιτία: Μια δήλωση από τη νομική ομάδα της FTX στο πτωχευτικό δικαστήριο ότι το ανταλλακτήριο θα μπορούσε να λειτουργήσει ξανά. Σίγουρα, ένα τέτοιο σχέδιο δεν έχει παρουσιαστεί και θα πρέπει στη συνέχεια να εγκριθεί από τους πιστωτές. Αλλά μόνο η ιδέα φαίνεται να ήταν αρκετή για να ωθήσει το κρυπτονόμισμα υψηλότερα.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

liberal.gr

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων